Cum sa-ti bati joc de Google. Studiu de caz.

M-am intrebat de nenumarate ori care este secretul succesului pe net. Cum reusesc unele site-uri sa aiba sute de mii de pagini indexate de Google, sute de mii de vizitatori pe luna, si in cazul magazinelor online, mii de vanzari lunare.

Logica imi spune ca daca ai multe pagini indexate, traficul va creste. FALS.

Poate daca ai un pagerank mare, traficul va creste.  FALS.

Poate daca ai un design placut traficul va creste in timp. FALS.

Atunci ce naiba iti trebuie?

Google spune asa:

  1. obtine link-uri spre pagina ta de la alte site-uri (relevante)
  2. trimite-ti url-ul la Google
  3. creeaza un sitemap si trimite-l lui Google
  4. inscrie-ti site-ul in ODP, Yahoo si alte directoare /site-uri relevante

Bifa. Bifa. Bifa. Bifa.

Rezultat (trafic) = nesemnificativ.

OK, hai sa vedem ce spune Google sa NU faci, poate am facut vreo boacana si nu stiu.

  1. scrie paginile in primul rand pentru vizitatori, nu pentru motoarele de cautare
  2. evita smecheriile care au ca scop imbunatatirea rezultatelor de cautare. Intreaba-te: as face asta daca n-ar exista motoare de cautare?
  3. nu participa in scheme de link-uri care au ca scop cresterea PageRank-ului
  4. nu crea pagini multiple, domenii sau subdomenii cu continut duplicat
  5. nu crea pagini fara continut sau cu continut ne-original
  6. nu crea pagini tip „doorway” – respectiv pagini optimizate pentru anumite cuvinte cheie, care au ca scop principal atragerea de vizitatori si redirectionarea lor spre o alta pagina

Lista nu este completa, dar include toate regulile relevante in cazul meu, un incepator pe net.

Pot spune ca nu am incalcat niciuna dintre reguli, intentionat sau nu.

Cu toate astea, traficul meu este minuscul, si desi in crestere, nu creste in acelasi ritm ca piata. Cu alte cuvinte, in aceeasi perioada de timp majoritatea site-urilor similare cresc (mult) mai repede decat al meu.

OK, ce-i de facut? O regula buna, care m-a scos din impas de multe ori in viata, este sa vad cum fac cei mai buni si sa incerc sa aplic acelasi sistem, sau un sistem imbunatatit.

Am ales ca subiect de studiu pe Librarie.net, pentru ca sunt numarul unu in domeniul lor (vanzare online de carti). Si pentru ca am citit pe undeva o stire ca Diverta e interesata sa achizitioneze Librarie.net – zvonurile sunt ca pretul ar fi de 1 milion de euro. Nu stiu nimic sigur, si cred ca nimeni nu stie in acest moment. Oricum, nu e treaba mea. Daca iese afacerea, bravo celor de la Librarie.net.

Treaba mea este sa aflu cum a ajuns atat de sus Librarie.net, si sa vad daca pot crea un model asemanator sau imbunatatit. Haide sa vedem indicatorii. Toate cifrele sunt valabile si publice la data de 12 august 2008.

Librarie.net

  • google pagerank: 5 (mai mare e mai bine, max. 10)
  • numar de pagini indexate de Google: 520.000 (mai multe e mai bine)
  • pagini indexate de Yahoo: 144.872 (mai multe e mai bine)
  • pagini indexate de MSN: 3.890 (mai multe e mai bine)
  • Alexa rank: 44.897 (mai mic e mai bine, de ex. Yahoo are rank 1, adica e pe locul 1; Google are rank 2, Youtube are rank 3)
  • numar de link-uri care duc spre Librarie.net: 462, din care 174 relevante
  • trafic: 516.536 vizitatori unici in iulie 2008

Nota: in principiu, cu cat exista mai multe link-uri spre un site, cu atat acel site este considerat mai important (sau autoritar, sau popular) de catre Google. Spre exemplu, daca eu am un site aaa.com si exista doua site-uri, sa zicem bbb.com si ccc. com care au fiecare un link spre aaa.com, putem considera ca aaa.com este mai important decat sa zicem ddd.com spre care nu exista niciun link. La fel, aaa.com e mai important decat ddd.com daca spre ddd.com exista un singur link. De retinut insa ca Google nu da importanta link-urilor reciproce. Spre exemplu, daca bbb.com are link spre aaa.com, si aaa.com are si el un link spre bbb.com, cele doua link-uri se anuleaza reciproc. Logic.

Pentru a pune indicatorii in perspectiva, o sa comparam cu alt magazin online de carti. Am ales in mod arbitrar pe Librariaonline.ro.

Librariaonline.ro

  • google pagerank: 4 (fata de 5 Librarie.net)
  • numar de pagini indexate de Google: 131.000 fata de 520.000
  • pagini indexate de Yahoo: zero fata de 144.872
  • pagini indexate de MSN: 137 fata de 3.890
  • Alexa rank: 296.889 fata de 44.897 (mai mic e mai bine!)
  • numar de link-uri care duc spre Librarie.net: 108 fata de 462
  • trafic: 43.806 fata de 516.536 vizitatori unici in iulie 2008

Conform Trafic.ro, Librariaonline este pe locul doi ca trafic intre librariile online, dar acesta nu a fost un criteriu in alegerea mea de comparatie, si oricum nu toate site-urile apeleaza la serviciile Trafic.ro.

Este clar ca Librarie.net „bate” pe Librariaonline.ro la toate capitolele. Si nu oricum, ci detasat.

In acest studiu de caz ma voi concentra pe un singur aspect, respectiv pe numarul de link-uri care duc spre Librarie.net. Ceilalti indicatori, desi relevanti, nu sunt la fel de importanti in opinia si experienta mea pe net. Deci, haide sa vedem.

site cu link spre librarie.net pagerank pagini indexate numar link-uri spre librarie.net
123start.ro n/a 16.100 1
actiuni.net 3 135 4
alexa.com n/a n/a 1
alina_stefanescu.typepad.com 5 1.510 3
anticariate.net 2 79 1
anticariatonline.com 4 6 3
anunturipro.ro 3 12.600 2
beletristica.carti.info 2 145 1
bib.ub.edu 6 44.200 2
books-zone.com 4 6.250 1
carteaortodoxa.ro 4 75 5
carti.info 5 65.600 11
cartiortodoxe.com 4 509 4
catalogedituri.ro 3 309 14
ccsoradea.ro 4 54 1
cluj4all.com 4 141.000 1
credo.ro 4 6.120 3
e-lexicon.ro 0 32 1
e-work.ro 3 534 1
economice.carti.info 3 78 3
edituralumen.ro 3 1.600 4
filosofieonline.com 4 1.560 5
fotopoeziemuzica.wordpress.com 4 283 2
groups.yahoo.com/group/anticariat n/a n/a 1
iltrovatore.it 6 9.940 1
ioanguradeaur.ro 4 1.520 4
jocurioffline.com 4 719 4
juridice.carti.info 3 97 4
laurentiudumitru.ro 4 2.220 8
librarienet.ro 3 229.000 1
liviutaloi.ro 3 708 1
medicale.carti.info 3 82 1
meetmenow.ro 3 1.280 1
ortodoxie.tv 4 48 2
ortodoxmedia.com 4 1.110 1
politiaweb.ro 3 78 1
punctcom.com 3 170 1
sfantaparascheva.com 3 9 1
sfantulandrei.info 3 7 2
siweb.ro 3 7.980 1
theologhia.info 3 95 1
theologhia.wordpress.com 4 574 6
trafictriplu.ro 4 2.050 25
tre.ro 4 9.640 1
unzvon.weblog.ro 3 300 1
voscreasna.com 4 170 12
web-index.ro 4 1.030 1
weblinx.ro 4 683 18

Adresele URL ingrosate reprezinta site-uri care sunt detinute, administrate sau afiliate direct cu Librarie.net. Le voi numi in continuare „controlate”.

Statistici:

  • numar total de site-uri: 48
  • din care controlate: 27, sau 56%
  • numar total de link-uri: 174
  • din care dinspre pagini controlate: 136, respectiv 76%

Multe dintre aceste site-uri incalca in mod direct regulile Google mentionate anterior.

Spre exemplu, sfantaparascheva.com si sfantulandrei.com sunt, in opinia mea, exemple clare de „doorway”.

Altele, ca de exemplu juridice.carti.info, economice.carti.info, etc sunt subdomenii ale domeniului carti.info, care la randul lui este un doorway pentru librarie.net (incercati sa comandati o carte de pe carti.info, veti fi redirectionat spre librarie.net). Mai mult, carti.info nu face altceva decat sa copieze continut de pe Librarie.net (deci continut duplicat si neoriginal).

Books-zone.com copiaza foarte putin continut (era greu de tradus din romana in engleza si oricum nu se merita, ca nu e un site facut pentru vizitatori ci pentru Google) si actioneaza numai partial ca doorway: poti inregistra comanda local sau pe Librarie.net. Tare.

In opinia mea, si tinand cont de regulile Google, foarte putine dintre aceste link-uri sunt „legitime”. Dar intrebarea de baza nu este daca lumea joaca corect, ci cum sa obtii rezultate pe net. Si astfel ajung la concluzia acestui studiu de caz: daca vrei sa ai un site important, cu pagerank mare, cu multi vizitatori, trebuie sa faci urmatoarele:

  1. fa-ti un site
  2. optimizeaza-l pentru motoare de cautare
  3. trimite-l la Google, ODP, Yahoo, MSN, etc
  4. fa-ti un sitemap si trimite-l lui Google (prin webmaster tools)
  5. genereaza cat de multe pagini poti pe site-ul tau – cu cat mai multe pagini, cu atat mai multe sanse sa fii gasit pe net
  6. apuca-te si mai fa 20-30 de site-uri. Nu conteaza ce contin, numai sa contina ceva, de preferinta „original” (incearca sa publici biblia, sau vietile sfintilor – nu ai probleme de copyright). Nu conteaza cum arata site-urile tale. Nu conteaza daca le faci subdomenii. Nu conteaza daca vizitatorii gasesc ceva util in ele, ca in fond le faci pentru Google si pentru ca sa pui pe ele link-uri spre site-ul tau principal. Fii nesimtit, da din coate, prosteste cat mai multa lume sa puna link-uri (nereciproce) spre site-ul tau. Inchiriaza un server dedicat si pune pe el blog-uri pentru toti prietenii tai, gratis, numai sa te lase sa pui pe ele cate linkuri vrei spre paginile tale.

In urma acestui studiu, si a multor altele pe care nu le-am publicat, asta e concluzia mea. Pagini multe indexate in Google, site-uri multe cu link nereciproc spre tine. Tu fa ce vrei, eu acuma ma apuc de cumparat domenii si de facut site-uri. Oricum, iti doresc succes.

O nota pentru Diverta: daca vreti sa cumparati Librarie.net (ceea ce e o idee buna, in opinia mea) aveti grija sa cumparati si TOATE CELELALTE SITE-URI controlate de ei. Bafta!

Published in: on August 12, 2008 at 9:22 am  Lasă un comentariu  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://ionicam.wordpress.com/2008/08/12/cum-sa-ti-bati-joc-de-google-studiu-de-caz/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: